European Maid 2019-01-20T00:57:46+00:00

Geschiedenis European Maid

Bram de Pijper is samen met Johan van Oorschot begonnen aan Tractorpulling in de 4,4 ton Superstock klasse. Ze reden met een heuse Ford 7000 (Woody Woodpecker genaamd).

Bram de Pijper besloot later alleen verder te gaan en toen werd er een Farmall 806 aangekocht, dat werd de basis van de European Maid. In 1983 stond de trekker “European Maid” voor de eerste keer op de baan in Eext, aan het begin werd er best wel leuk mee gereden maar de klasse werd populairder en steeds meer deelnemers melden zich aan, dus werd er steeds meer opgevoerd om uiteindelijk meer gas te kunnen geven!

Soms liet de betrouwbaarheid hier iets te wensen over. In 1987 werdt er een extra klasse gestart naast de 4,4 ton Super stock klasse, namelijk de 3,4 ton Super stock klasse, dus moest de trekker lichter gemaakt worden om in beide klasses deel te kunnen nemen. Elke wedstrijd werdt er dus voor meer dan 1000 kilo verplaatsbaar gewicht meegesleept.

Er werd in 1988 en 1989 gewerkt aan een nieuwe European Maid, er kwam nieuwer plaatwerk van het type 3688, ook werd er meer verplaatsbaar gewicht gecreëerd. Er werden veel Hypermax onderdelen gemonteerd, waaronder 3 nieuwe turbo’s en een Sigma brandstofpomp.

Dat pakte goed uit want na al dat gesleutel werden we 2e en 3e op de Europese Kampioenschappen 1989 en ook in het Nederlands Kampioenschap werd een 2e en 3e plaats behaald! Helaas brengt een superstock diesel met zich mee dat deze ontzettend duur is in onderhoud, met nadruk de Hypermax onderdelen.

Begin jaren 90 kwamen de zogenaamde Alky Burners overgewaaid naar Nederland vanuit Amerika. In 1995 veranderde de trekker hierdoor niet qua uiterlijk maar de motor werd omgebouwd van een V8 op diesel naar methanol met 3 turbo´s.

Door deze grote verandering van brandstof werdt hierdoor de eerste jaren héél leuk meegereden in de Nederlandse Competitie, maar in dezelfde jaren beleefde de Superstock klassen grote vooruitgangen in techniek waardoor de huidige techniek in de trekker leek te verouderen.

In 1997 was voor Bram een jaar om niet te vergeten, op de wedstrijd in Flevohof had het aardig geregend waardoor de baan onvoorspelbaar was geworden met grote natte plekken in de baan, ondanks de moeilijke omstandigheden maakte de maid goeie snelheid en klom lekker in de ketting.  Maar door de vele natte plekken driftte de trekker hard naar rechts en door meerdere stuur correcties kreeg de trekker onbalans waardoor deze begon te waggelen en vlak daarna uitbrak waardoor Bram zijn veiligheidsgordel brak en bijna van de trekker af geslingerd werd.

Door het toenemende vermogen van deze klasse en het “bijna” ongeluk in de Flevohof en meerder ongelukken in de sport in Amerika werdt niet lang daarna door de NTTO besloten dat de tractoren voortaan moesten worden voorzien van een “Rolkooi”.

Tussen 1999 en 2000 werd er hard gewerkt aan een verbeterd concept van de op Methanol gestookte V8, en dit resulteerde in het seizoen 2000 in een complete nieuwe motor voor de trekker. Deze motor was sterker en betrouwbaarder gebouwd door middel van nieuwe types zuigers en drijfstangen.Daarnaast werden er orginele benzine cyllinderkoppen toegepast, helaas bleken deze niet sterk genoeg voor het vermogen wat gemaakt werd waardoor de cyllinderkoppen scheurden.

Na een aantal jaren van afwezigheid werd er in 2007 een nieuwe trekker opgebouwd. Wederom met het plaatwerk van het type International 3688, maar kreeg qua uiterlijk wel een make-over. Tevens werd dit jaar de motor veranderd, in plaats van de bekende V8 kwam er een 6 cyllinder lijn motor in te liggen met speciaal gemaakte aluminium cyllinder kop en heuse Puller 2000 banden die speciaal voor deze sport ontwikkeld zijn. De eerste wedstrijd van deze nieuwe machines was in Putten 2007.

Na een moeilijke periode met veel schade in Made 2008 en Wierden 2009 werd ervoor gekozen om een paar jaar niet deel te nemen in de competitie. Na de vele schades was er dermate veel werk aan de trekker dat dit niet in een paar maanden gerepareerd zou kunnen worden.

Er werd voor gekozen om een compleet nieuwe machine te bouwen, maar mede door privé omstandigheden heeft de bouw van deze machine even op zich laten wachten. Maar in Made 2012 was het dan zover en heeft de nieuwe “European Maid” hier haar nieuwe “Maiden Run” kunnen maken. Deze nieuwe machine was wederom voorzien van het plaatwerk van de International 3688, echter dit keer met een Componenten Chassis, dit wil zeggen een eigenbouw achterbrug met compleet doorlopend frame. Onder deze motorkap was nog wel de bekende 6 cyllinder lijn motor met 3 Turbo’s, maar dit keer wel met een intercooler.

In deze setup heeft het team dan ook 4 jaar deelgenomen aan de Nederlandse Competitie in de Superstock 3.5 ton klasse, maar toen was het tijd om keuzes te maken, en het team wilde vooruit. Daardoor werd er in de winter van 2015/2016 hard gewerkt aan een extra turbo onder de motorkap.

Mede hierdoor werden er nog meer dingen veranderd om dit passend te kunnen krijgen, in plaats van de bovenliggende intercooler werd deze nu helemaal onder in het frame geplaatst in de Neus van de tractor. De rolkooi en de motorkop kwamen beide 15 centimeter naar voren. Dit was allemaal nodig om de extra techniek onder de motorkap kwijt te kunnen.

In Zwolle 2016 was het na alle vernieuwingen dan zover, de eerste run van deze trekker ging verbazingwekkend goed met een snelle start, maar helaas brak halverwege de run één van de as stompen van de achterbrug waardoor de trekker vroegtijdig tot stilstand kwam.

De rest van Seizoen 2016 werdt er met deze setup nog geëxperimenteerd. Op de eerste buitenwedstrijd van het seizeon in Stroe resulteerde dit voor Bram in een derde plaats, de rest van het seizoen had het team last van problemen met veel schade aan de turbo’s maar in Cadzand was de comeback en stond Joey op het podium op het derde treetje. Het seizoen werd fantastisch afgesloten met nogmaals een podiumplaats, echter stond Bram ditmaal op het tweede treetje!!

Seizoen 2017 begon voor het team weer goed met een fantastische run in Zwolle met als resultaat een FULL PULL!! Helaas werd de sleepwagen zwaarder gezet waardoor we overnieuw zouden moeten rijden, maar door een gescheurde riem van de krukas naar de nokkenas was dit voor het team helaas geen optie. Op de eerste buitenwedstrijd van 2017 in Stroe was het geluk helaas niet aan onze kant. De kwalificatie ging geweldig en hier hadden we dan ook de 2e afstand wat veelbelovend was voor de finale, maar helaas resulteerde de finale in een kapotte  motor waar de drijfstang van cyllinder 1 naar buiten was gekomen. Hierdoor kwamen we deze wedstrijd niet verder dan een 4e plaats.

Na het opbouwen van een nieuw motorblok werden we op de eerstvolgende wedstrijd in Loerbeek gelijk 5e!! Voor het team een prachtig resultaat na 2 weken hard sleutelen!! Het hoogtepunt voor het team dit jaar was echter in Made, waar de trekker het super goed deed en dit resulteerde dan ook in een 3e plaats voor het Nederlands Kampioenschap!! Aan het einde van Seizoen 2017 had het team de techniek van de tractor aardig onder controle en kwamen er weer veel nieuwe ideeën.

In de winter van 2017/2018 kwam het besef dat in 2018 voor “Team European Maid” het 35 jarig jubileum aan kwam, vanwege het jubileum waren er meerdere ideeën om een nieuwe motorkap op de huidige tractor te leggen, echter kwam hier verandering in toen door Vriendschap onze “Oude Trekker” ineens verkocht kon worden.

De oude machine werdt verkocht aan Stephen Charles van het “Brutus” Team uit Engeland, deze zal omgebouwd worden van Superstock naar Light Superstock tractor. Mede door de verkoop van de oude machine, werdt er vrijwel gelijk begonnen met de bouw van een nieuwe Machine.

Doordat de “Oude Machine” verkocht werdt MET motorkap, werdt er gezocht naar een nieuw model, na zoveel jaren met de bekende “3688” werdt het volgens Bram tijd voor wat nieuws. Er werd voor de nieuwe machine gekozen voor het door Case IH nét nieuwste uitgebrachte model, namelijk de Case IH Optum 300 CVX.

In deze nieuwe trekker werden gelijk wat “nieuwe” technieken gebruikt, waaronder een geavanceerd computersysteem van “Racepak”, een nieuwe aluminium intercooler en de turbo’s werden een haartje vergroot.

In Loerbeek 2018 was het met deze compleet nieuwe machine zover om onze “Maiden Run” te maken. Zoals verwacht ging dit niet vanzelf, en kwamen er al snel een paar puntjes voor aanpassing naar boven.

De rest van dit seizoen ging niet zonder slag of stoot, zo scheurde in Eext 2018 de intercooler inwendig open waardoor de motor een waterslag maakte. Hierdoor moest er met “gepaste” spoed op zoek naar een nieuw motorblok, door de hulp van Supporters, Teamleden en Sponsoren was het voor ons mogelijk om toch het Seizoen af te kunnen maken en in Lochem 2018 werd er voor het eerst weer aangehaakt, de daaropvolgende wedstrijden in Montfoort en Alphen resulteerde beide in een 3e plaats waardoor het seizoen door het Team alsnog “goed” kon worden afgesloten. Na de laatste 2 wedstrijden en een hoop data uit te hebben gelezen, blijkt dat er nog genoeg potentie in de machine zit, om de aankomende jaren de strijd aan te gaan met de Nederlandse Top 5!!!